Nyhet - registrer deg for å samle bonuspoeng på alle bestillinger 🙌

Introduksjon til orff-instrumenter i musikkundervisningen

Del på Facebook
Bongos orffinstrumenter.no
I dette opplegget presenteres orff-instrumenter til grunnskoleelever gjennom en rekke interaktive og praktiske aktiviteter. Elevene får først en introduksjon til de ulike instrumentene, etterfulgt av en utforskningsdel hvor de roterer mellom stasjoner for å prøve hvert instrument.

Målgruppe

Undervisningsopplegget er rettet mot musikklærere i grunnskolen, og er laget for å introdusere orff-instrumenter på en engasjerende og pedagogisk måte.

Læringsmål

  1. Elevene skal bli kjent med orff-instrumentenes lyd og grunnleggende spilleteknikker.
  2. Elevene skal samarbeide om å skape enkle rytmer og melodier.
  3. Elevene skal utvikle en grunnleggende forståelse for musikalsk samspill og improvisasjon.

Tidsramme

Undervisningsopplegget er beregnet for en dobbelttime (90 minutter), men kan justeres etter behov.

Utstyr

  • Et utvalg av orff-instrumenter (xylofoner, metallspill, trommer, tamburiner, treblokker, etc.)
  • Noteark og skriveutstyr
  • Eventuelt en lydopptaker eller mobiltelefon for opptak av musikken
orffinstrumenter.no

Opplegg

Introduksjon (15 minutter)

  1. Presenter instrumentene: Vis frem de ulike orff-instrumentene. La elevene få se, røre og utforske lydene de lager.
  2. Demonstrasjon: Demonstrer hvordan hvert instrument spilles, med fokus på grunnleggende teknikker som håndholding og slagteknikker

Utforskning og lek (30 minutter)

  1. Rotasjonsstasjoner: Del klassen inn i små grupper og la dem rotere mellom stasjoner hvor de kan prøve ulike instrumenter.
  2. Utforskning: Oppfordre elevene til å utforske forskjellige lyder og rytmer. Still spørsmål som “Hvordan kan du endre lyden?” eller “Hva skjer hvis du spiller raskere/saktere?”

Samspill og rytmeøvelser (20 minutter)

  1. Gruppeøvelser: Organiser klassen i større grupper. Gi hver gruppe en enkel rytme å øve på.
  2. Samspill: La gruppene spille sammen, først hver for seg, deretter i samspill med de andre gruppene. Dette fremmer lytting og samarbeid.

Kreativitet og improvisasjon (25 minutter)

  1. Improvisasjonslek: Gi elevene frihet til å improvisere med instrumentene. De kan skape egne rytmer eller melodier.
  2. Felles fremføring: Avslutt timen med en felles fremføring hvor hver gruppe presenterer det de har arbeidet med.

Avslutning

Gjennomgå dagens læring og diskuter med elevene hva de har lært og opplevd. Spør om det er noen spesielle instrumenter eller aktiviteter de likte spesielt godt, og hvorfor.

Dette undervisningsopplegget kan tilpasses og utvides etter lærerens ønsker og behov, og det gir en god innføring i bruk av orff-instrumenter i musikkundervisningen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *